Det er ikke nogen hemmelighed, at arbejdet fylder meget for mange mennesker. Ca. 1/3 af døgnet for mange af os. For nogle endda betydeligt mere.
Forleden hørte jeg, at danskernes arbejdsglæde er en af de højeste i Europa.
Jeg kan godt kende billedet af høj arbejdsglæde fra mig selv. Men jeg ved også fra mit arbejde med mennesker med stress og manglende arbejdsglæde, (fra min psykoterapi praksis i København og fra erfaringen med coaching af medarbejdere i virksomheder), at vi danskere ikke altid er så glade endda, når vi går på arbejde.
Jeg har været i og haft berøring med mange virksomheder, hvor billedet fra den årlige trivselsmåling ikke lignede et gennemsnitsbillede fra en virksomhed i Europas mest arbejdsglade land.
Da menneskers trivsel ligger mig meget på sinde, vil jeg her give et bud på en af de vigtige faktorer, der afgør om en arbejdsplads skaber arbejdsglæde eller det modsatte.
Værdisæt der ikke er der
Det er min erfaring at virksomhedens værdisæt bærer en del af skylden for både den høje og den mindre høje tilfredshed på arbejdspladsen.
Værdier sætter rammer og det tiltaler os som mennesker. Et værdisæt har enhver større virksomhed med respekt for sig selv. Hos mindre virksomheder, er værdierne ofte ikke skrevet ned eller bevidstgjort i særlig høj grad, men kommunikeres måske mere indirekte til medarbejderne :
“Hos os lægger vi vægt på….”
“Det er vigtigt at vores kunder oplever…”
“Vores medarbejdere skal vide og arbejde for….”.
“Når vi henvender os til kunder foregår det altid med….”
Det taler til os at vores arbejdsplads definerer, hvad de står for. For så kender vi rammen, som arbejdet foregår indenfor og ånden vi skal præstere i og det får os til at føle os trygge og godt tilpas og dom del af et team med en mission.
Vi matcher virksomhedens værdisæt op mod vores egne værdier – det vi synes er vigtigt i et job og i vores liv i det hele taget. Og vi former vores varetagelse af vores rolle i virksomheden ud fra den skabelon.
Det er effektivt og det er godt.
Kejserens nye klæder
Der hvor det går galt, er når de værdier virksomheden siger de har, ikke efterleves i virkeligheden. Og lige præcis i de virksomheder, halter arbejdsglæden især.
For et par år siden hjalp jeg en stor gammel dansk virksomhed, der havde store vanskeligheder med dette. Indlægget her er skrevet med denne og mange lignende virksomheder in mente.
For at værdierne skal være stærke og gennemsyre virksomheden er det ikke nok at ledelsen igen og igen argumenterer for at værdierne holder. At “Jo! Hos os er alle medarbejdere “empowered” og vi tager “work-life balance” alvorligt”. (Udtrykt på en moderne blanding af business-engelsk og hverdags dansk).
Hvis medarbejderne oplever det stik modsatte af de værdier ledelsen udtrykker – f.eks. oplever at kontrol og mistro og utidig indblanding er dagligdagen i virksomheden, selvom virksomheden har udtrykt at frihed under ansvar står øverst på listen over vigtige værdier i virksomheden. Hvis ingen respekterer, når man siger fra overfor arbejdsmængder, der ødelægger trivslen i jobbet og i privatlivet, så er værdier så som “respekt for alle individer..” ikke det papir værd, som de er skrevet på.
Det er her, at de menneskelige konsekvenser kommer ind i billedet.
Vi vil så gerne have at det er sandt
Mennesker går desværre meget langt, for at få det, der står på papiret til at være repræsentativt for virkeligheden, selv om deres egen oplevelse af virkeligheden ikke passer med glansbilledet. Nogle steder er de skrevne værdier næsten som kejserens nye klæder. Værdierne står skrevet ned og refereres ofte til, alle kender til dem, men de findes ikke i levende live i virksomheden.
Når nogen påpeger at “de er her jo slet ikke” så bliver der forfærdelse og opstandelse og den stakkel, der turde påpege dette, bliver buh’et og skammet ud- mere eller mindre ! Og langsomt glemmer man igen alt om det i virksomheden og lever videre, som om de faktisk eksisterede i virksomheden – værdierne altså.
Værdier i virksomheder – vi vil have dem!
Der er en stærk gruppementalitet omkring værdier i virksomheder. Det er vigtigt for os at de er der, at vores job giver mening – og at det giver præcis den mening, vi købte ind på, da vi sagde ja til jobbet. Hvis det nu viser sig, at det slet ikke passer, at de værdier er her, så har man jo været til grin og arbejdet for noget som slet ikke er rigtigt. Det er vi ikke vilde med at opdage. Og derfor holder vi sammen omkring værdierne – uanset om de findes i virkeligheden eller ej.
Men til sidst går det galt ! Langsomt falder folk fra – det er uundgåeligt. De bliver desillusionerede, eller stressede og sygemeldte, eller vælger blot et andet sted at arbejde. Og der bliver snakket på gangene og i krogene. Medarbejderne “giver den gas”, når de bliver spurgt i den årlige trivselsundersøgelse, for på en eller anden måde skal frustrationen over usandheden ud og det er sjældent populært at sige det højt direkte til ledelsen.
Manglende tillid til at kunne udtrykke sig skaber en undergrundskultur. En kultur der ikke er befordrende for noget som helst godt. Den bliver en ventil, der giver lidt lettelse her og nu for frustrerede medarbejdere.
Vores arbejde skal give mening
Derfor er værdiarbejde i virksomheden så utrolig vigtigt. Værdier skal tages op til genovervejelse jævnligt. Mener vi stadig at vi ønsker at disse værdier skal gennemsyre virksomheden? Ønsker vi faktisk at leve op til dem? Hvad betyder værdierne for os i den øverste ledelse? Hvordan ved vi, når værdierne efterleves? Hvad er det for handlinger vi ønsker at se på baggrund af disse værdier? Og er det faktisk også det vi ser i virkeligheden?
Det skal formidles tydeligt ud og arbejdes ned igennem organisationen. Alle skal kende værdierne og kunne se sit eget bidrag til disse værdiers udleven. Rammerne skal skabes fra virksomhedsledelsens side for at værdien kan udleves i praksis. Hvordan ser hver enkelt afdeling og hver enkelt medarbejder sit arbejde i relation til dette værdisæt? Det skal ind under huden og leves.
Men alt for mange virksomheder gør sig ikke dette klart. Det ville ellers hjælpe gevaldigt, der hvor trivslen og arbejdsglæden halter. Vi elsker nemlig når vores arbejde giver mening og det gør det bl.a. når vi siger, hvad vi gør og gør, hvad vi siger. Så engagerer vi os og brænder for det og så rykker det!
Til Europas gladeste medarbejdere
Hvis du er en af europas gladeste medarbejdere, så tillykke med det!
Så er du sikkert i et job og i en virksomhed, hvor det du gør har en betydning, som du kan mærke hver dag og hvor du arbejder i et godt og sundt arbejdsmiljø med stærke værdier. Det er de allerbedste arbejdspladser, der er sådan. Jeg har været på en masse af den slags og det mærkes allerede, når man træder ind ad døren. Der er en lethed og en imødekommenhed og en arbejdsglæde, der stråler ud af alle kontorer og af hver en medarbejder.
Hvis du ikke er glad for dit job, så lav om på det! Gør noget ved det, der er galt, og hvis det ikke er muligt eller ikke lykkes forholdsvis hurtigt, så se at komme videre! Find det job, som du fortjener i en virksomhed, der gør sig fortjent til dig.
Find dig et af de jobs, vi tydeligvis har så mange af, at vi havner i toppen af statistikken over lande med en høj arbejdstilfredshed.
Skrevet af Par- og Psykoterapeut Anne-Marie Jensen. Psykoterapeut København
Har du brug for sparring, coaching, eller terapi, og for at blive gladere i dit liv og dit job, så kan du enten ringe på 30 64 50 24 eller sende mig en besked her